tirsdag den 20. november 2012

Nibe Lanternen



Købt for 22,95 kr. i Super Brugsen for 50 cl. flaske.

Fra etiket:
Lanternen er en flot kastaniebrun øl, gæret på belgisk gær, og krydret med engelsk og amerikansk humle. Det er en øl med en varmende alkohol og en let restsødme, som afbalanceres af en middel bitterhed fra humlen. Lanternen er en øl, der med sin fylde og kraft, parrer sig rigtig godt med de lidt federe juleretter. 
Svag skum. Duft af karamel og krydderier. Svagt karboneret.

Maltet smag går til karamelsmag. Lidt ristet. Lang smager rinder langsomt ud. Humle giver lidt krydderier. Lidt bitter.

Selv om Belgisk Dubbel er én af mine favoritgenrer, er jeg IKKE vild med denne. Jeg bryder mig ikke om humlen, jeg synes ikke den passer til en dubbel. Malten er ikke ristet på den måde, jeg forventer i en dubbel - det smager mere som en porter !!! Den bliver blødere ved opvarmning, men det redder den ikke.

Bryggeri: Nibe Bryghus
Øltype: Dubbel
Ingredienser: Vand, bygmalt, hvedemalt og humle
ABV: 6,5 %
FG: 1024

Ingen kommentarer:

Send en kommentar