søndag den 12. maj 2013

Harboe Pilsner


Købt for 3,75 kr. i Netto for 33 cl. dåse, kan også købes for 2,50 kr. i flaske.

Da man som bekendt ikke kan leve af øl alene, må man forsyne sig med andre levnedsmidler - og jeg bor tæt på en Netto. Hver gang går jeg hastigt forbi ølafsnittet med pallevis af ølkasser og dåser fra Harboe, men de fortjener vel at blive anmeldt - ellers ved jeg ikke, hvad jeg går glip af ?

Hvor jeg før har kritiseret danske bryggerier for at oversælge deres produkter, kan det modsatte siges om Harboe. "Harboe Pilsner er en klassisk dansk pilsner med en fin smag af pilsnermalt og humle." og den lovkrævede varedeklaration er alle informationer, Harboe mener er nødvendige. Jeg konkluderer, de mener at prisen sælger øllen. Det fordrer ikke på forbrugerglæden og oplevelsen. Nå, jeg vil forsøge at give en så objektiv anmeldelse, som det er muligt.

Mellem skum. Aroma af korn og sød malt. Mellem karboneret.

Smag af let bitter malt, lidt besk bitterhed. Svagt humlet. Let bitter.

Et par mundfulde skal desværre drikkes før smagsløgene helt har tilvænnet sig. Der er en besk, bitter smag fra malten, der ikke er specielt fordrende på oplevelsen. Gærsmagen (korn) er begrænset, lige som maltsmagen generelt er, takket været det tilsatte umaltet byg (det man i gamle dage kaldte for råfrugt - tilsætninger der danner stivelse og dermed alkohol men ingen smag) - så den grimme smag er ikke så kraftig. Jeg forsøgte at være objektiv men efter få sekunder med bryggen i munden måtte jeg opgive. 1 sikkert glas!

Bryggeri: Harboes Bryggeri
Øltype: International Lager
Ingredienser: Vand, bygmalt, byg, humle, gær, kuldioxid
ABV: 4,6 %

Ingen kommentarer:

Send en kommentar